افسون غزل

غزل ثمره زندگیست , حاصلی از عمر , وقتی از عشق گوید و با عشق , بر دلها نشیند

افسون غزل

غزل ثمره زندگیست , حاصلی از عمر , وقتی از عشق گوید و با عشق , بر دلها نشیند

باب آشنایی




غمم چون بگذرد از حد , زمردن شاد خواهم شد

به یک جان دادن از صد دردسر , آزاد خواهم شد

درین دوران که آتش را ز شدت آب می سازد

اگر سنگین تر از خاکم , سبک چون باد خواهم شد

ز نرمی رویگردان بودم اول از دل آزاری

ندانستم که آخر دشنه ی فولاد خواهم شد

خراجی بست بیش از دخل بر ملک وجود من

خراب عامل جورم , کجا آباد خواهم شد؟

ندانم تیشه را بر ریشه می باید زدن یا سر؟

ز رسم کار چون آگه شدم , فرهاد خواهم شد

چو استعداد من گل کرد در مشق جنون , گفتم

که گر شاگردی مجنون کنم , استاد خواهم شد

فتد هر روز خشتی تازه از بنیاد سست من

ندانستم که این سان زود بی بنیاد خواهم شد

من از بی دست و پایی های خود چون سایه دانستم

که از افتادگی , پامال صد بیداد خواهم شد

به نرمی هرچه پندت می دهم , نشنیده می گیری

رسانم تا به گوشت خویش را , فریاد خواهم شد

ز دل تا لب شکایت چیده ام بر روی هم از تو

ولی گر وا کنم لب , گنگ مادرزاد خواهم شد

به راه بی سرانجامی که بوی خون از آن آید

چو می باید روان شد , هرچه بادا باد , خواهم شد !

اگر رفتم  , نخواهم رفت زود از خاطر یاران

به هر محفل که خالی ماند جایم , یاد خواهم شد

1374/11/11

نظرات 11 + ارسال نظر
سرزمین آفتاب جمعه 21 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 02:11 ب.ظ

سلام
ممنون
به این میگن یه غزل ناب
با یه وزن مشکل اما بی نقص و عالی

ممنون استاد
ممنون نرگس باجی
امشب همه ش دارم پستهای خوب می خونم

امشب شب خوبیه

شب همه تون خوب و خوش

سایه جمعه 21 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 02:11 ب.ظ

اگر رفتم , نخواهم رفت زود از خاطر یاران...

سایه جمعه 21 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 02:12 ب.ظ

من از بی دست و پایی های خود چون "سایه "دانستم
که از افتادگی , پامال صد بیداد خواهم شد

مریم جمعه 21 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 02:14 ب.ظ

چو استعداد من گل کرد در مشق جنون , گفتم

که گر شاگردی مجنون کنم , استاد خواهم شد
سلام شبت بخیر نرگس جان!
دست استاد قهرمان عزیز برای سرودن چنین غزل زیبایی درد نکند
و تشکر از شما برای درج این غزل زیبای استاد
ممنونم بانو!

سمیرا جمعه 21 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 02:15 ب.ظ

سلام به استاد قهرمان گرامی ،سلام به شما غزل بانوی عزیز طرح نو مبارک...

دانیال جمعه 21 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 02:16 ب.ظ

بانوی آب و آیینه ؛
چه کشتی های دل که از بادهای غم و ریاح عاصف سرگردان شده بودند و با سحر کلامت به ساحل نجات رسیدند
پس سکوت چرا ؟!
که این سکوت تو عجیب دلمان را میشکند ،
آری ، اشعار استاد قهرمان را همیشه و همه جا به سمع دل و گوش جانمان پذیرا بودیم و هستیم و خواهیم بود و لیکن این کلام خود استاد است که نثر شما به شعر پهلو میزند
ای کاش چون گذشته ، با یک پی نوشت ساده هم که شده ، درّ و مرجان و جواهر را به ساحل کلمات باز آوری که ذکر تنها شعر را فقط طوطی لایق این شغل است !
قربانت بلبل دل خواهر دانیال
------------------------------------------------------------------
پاسخ:
این وبلاگ صرفا به اشعار استاد قهرمان تعلق دارد . سخنی اگر لازم باشد ، خود استاد عزیز بیان خواهند نمود .
متشکرم .

فرداد جمعه 21 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 02:18 ب.ظ

بیا تا گل برافشانیم و می درساغر اندازیم
فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو در اندازیم
.................
تفعل دیشب و امروز ما با شکوه های غزلی استاد و پیر ما که سوز داشت...
اما بیت آغاز تقدیم به غزل...تقدیم به همه...اینم یه تفعل بشه انشالله.

حمید اسکندری تربتی جمعه 21 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 02:20 ب.ظ

سلام مجدد

مثل همیشه عالی بود
و انتظار دیگه‌ای هم از استاد نمیشه داشت

امایک سؤال:
قرار نیست هیچ توضیحی در مورد تغییرات ایجاد شده داده بشه؟
البته من که از غزلیات استاد قهرمان نهایت لذت رو می‌برم و اینکه هر روز غزلی از ایشون رو در اینجا بخونم برام یک ایده‌آل هست اما... !!!؟

یاحق

زهرا جمعه 21 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 02:21 ب.ظ

اگر رفتم , نخواهم رفت زود از خاطر یاران

به هر محفل که خالی ماند جایم , یاد خواهم شد
میبنی استاد واسه تو نوشته

دانیال جمعه 21 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 02:49 ب.ظ

ای فرشته مهروان و ای خواهر غمخوار
تو را خردی جثت و ضعف بنیت و فقر فهم و فاقه و قلّت کامنت دوستان نبود که مغموم شوی و کشتی دل را از بحر معانی خود محروم بداری ، آری ، میدانیم که ما دوست خوبی برایت نبودیم ، آن سان که برخی اوقات از افراط گرما و در برخی اوضاع از سختی سرمای سخنمان به رنج می آمدی و لیکن نه به قهر ...
اکنون ما را بنگر یا امّ الشموس کیف أبکی بغمامی ؟!
همه هستند و تو نیستی ، همه جام اند و می نیستی

محمد قهرمان شنبه 29 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 08:18 ب.ظ

عزیزان! ممنونم. همین و بس!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد