افسون غزل

غزل ثمره زندگیست , حاصلی از عمر , وقتی از عشق گوید و با عشق , بر دلها نشیند

افسون غزل

غزل ثمره زندگیست , حاصلی از عمر , وقتی از عشق گوید و با عشق , بر دلها نشیند

گلهای رنگین غزل



عزیزم ! پای تا سر داغم و پا تا به سر دردم

زیک عاشق شدن ، دیدی به روز خود چه آوردم ؟

غزال من کجا رفتی ، که من حیران و سرگردان

درین صحرای بی پایان ، به دنبال تو می گردم

مرا تا نیمه جانی مانده ، می باید که دریابی

چه حاصل گر کنی یادم ، رود بر باد چون گردم ؟

بخر با بوسه ای در جمع یاران آبرویم را

که با سیلی نباشد سرخ ، زین پس چهره ی زردم

شدم دیوانه ، چون زلفت فرو افتاد بر دوشم

اگر بر شانه من می نهادی سر ، چه می کردم !

مگر وصل تو با نقش موافق راحتم بخشد

که من در ششدر محنت ، کنون چون مهره نردم

نباشد دور اگر افتد غزلهایم پسند تو

که این گلهای رنگین را ، به آب دیده پروردم

مرا گر دوست می داری ، مشو از حال من غافل

به گرمی از درم بازآ ، مکن از عمر دلسردم

طریق عشق را نتوانم از غیرت رها کردن

به پای خود ، ز راه رفته هرگز بر نمی گردم

به دیدارتو ، هر دم می شوم مشتاق تر ای زن !

اگر کم شد خداناکرده شوق من ، مخوان مردم !

روان چون آب خواندم بس خط مشکل ، ولی هرگز

ز خط سرنوشت خویش ، سر بیرون نیاوردم

به صحرای وجود ، از بی نصیبی گردبادم من

که در دستم همان باد است ، اگر خاکی به سر کردم


90/5/5

نظرات 16 + ارسال نظر
زهـرا سه‌شنبه 6 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 11:26 ب.ظ

طریق عشق را نتوانم از غیرت رها کردن
به پای خود ، ز راه رفته هرگز بر نمی گردم

سلام استاد بزرگوار
ممنون

ابوالحسن چهارشنبه 7 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 09:49 ق.ظ http://www.andej.com

سلام
بیت فیوریت من:

بخر با بوسه ای در جمع یاران آبرویم را
که با سیلی نباشد سرخ ، زین پس چهره ی زردم

مرسی از استاد و ممنون از شما بابت پست شعرهای خیلی قشنگ

محمد قهرمان چهارشنبه 7 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 10:34 ق.ظ

سلام زهرای گرامی! متشکرم

محمد قهرمان چهارشنبه 7 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 10:40 ق.ظ

ممنونم ابوالحسن گرامی! به جای فیوریت ، از واژه ی
( دلخواه ) فارسی هم می شود استفاده کرد.

ریحانه پنج‌شنبه 8 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 11:32 ق.ظ http://www.theosophist2.blogfa.com


ﺍﯼ ﻓﺮﻡ ﻧﮕﺎﻫﺖ ﺳﺒﺪ ﮔﺮﻣﻪ ﺑﻨﺪﺭ

ﺷﯿﺮﯾﻦ ﭘﺮﯾﺸﺎﻥ ﻣﻦ ﺍﯼ ﻗﻨﺪ ﻏﻠﻨﺪﺭ

ﺍﯼ ﯾﮏ ﺷﺐ ِ ﺩﯾﻮﺍﻧﻪ ﺷﺪﻥ ﺍﺯ ﺑﺮﮐﺎﺗﺖ

ﺩﯾﻮﺍﻧﻪ ﻏﺰﻝ ﺣﺎﺻﻞ ِ ﺣﻤﺪ ﺣﺮﮐﺎﺗﺖ

ﺍﯼ ﻣﻬﺮ ﺗﻮ ﭼﻮ ﻣﺎﺩﺭ ﻭ ﻗﻬﺮ ﺗﻮ ﭼﻮ ﮐﻮﺩﮎ

ﺗﺎ ﺑﻮﺩﻩ ﻧﺪﯾﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﺴﯽ ﻣﺜﻞ ﺗﻮ ﮐﻮﺩﮎ

ﺍﯼ ﻣﺎﻫﯽ ﻗﺮﻣﺰ! ﺗﻮ ﮐﯽ ﺍﺯ ﺁﺏ ﭘﺮﯾﺪﯼ؟

ﺭﻭﯾﺎﯼ ﻣﺮﺍ ﺩﯾﺪﯼ ﻭ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺏ ﭘﺮﯾﺪﯼ

ﺑﺎﺩﯼ؟ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺭﺍﻩ ﭘﺮﺍﺯ ﺧﺎﮎ ﮔﺬﺷﺘﯽ

ﯾﺎ ﺁﺏ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻫﻤﻪ ﮔﻞ ﭘﺎﮎ ﮔﺬﺷﺘﯽ؟

ﭼﻮﻥ ﺧﻨﺪﻩ ﺍﯼ ﺁﻫﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﻟﺒﻬﺎﻡ ﻧﺸﺴﺘﯽ

ﺑﯽ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺩﺍﻧﻪ ﺩﺭﺍﯾﻦ ﺩﺍﻡ ﻧﺸﺴﺘﯽ

ﺩﯾﺪﻡ ﮐه نگﺎﻫﺖ ﻏﻢ ﺩﺭ ﺩﻝ ﺑﻪ ﻧﺸﺎﻁ ﺍﺳﺖ

ﮔﯿﺴﻮﯼ ﺗﻮ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﯼ ﭘﻠﻬﺎﯼ ﺻﺮﺍﻁ ﺍﺳﺖ

ﺗﺎ ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﺩﺳﺘﺖ ﺯﺩﻡ ﺍﺯ ﺑﺮﻕ ﭘﺮﯾﺪﻡ

ﺧﻮﺭﺷﯿﺪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺩﯾﺪﻡ ﻭ ﺍﺯ ﺷﺮﻕ ﭘﺮﯾﺪﻡ

ﺷﻤﺴﻢ ﺷﺪﯼ ﻭ ﻣﻮﻟﻮﯾﻢ ﮐﺮﺩﯼ ﻭ ﺭﻓﺘﯽ

*ﺑﺎ ﭼﻨﺪ ﻏﺰﻝ ﻣﻨﺰﻭﯾﻢ ﮐﺮﺩﯼ ﻭ ﺭﻓﺘﯽ*

ﻧﺎﮔﺎﻩ ﺑﻪ ﻫﻢ ﺭﯾﺨﺖ ﻓﻌﻮﻝ ﻭ ﻓﻌﻮﻻ‌ﺗﻢ

ﻣﻦ ﻣﺸﺘﻌﻠﻦ ﻣﺸﺘﻌﻠﻦ ﻣﺸﺘﻌﻼ‌ﺗﻢ

ﻫﯿﭻ ﺁﯾﻨﻪ ﺩﺭ ﺣﺴﻦ ﺗﻮ تاثیر ﻧﺪﺍﺭﺩ

ﯾﮏ ﺑﯿﺖ ﻧﯿﺎﺯﯼ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺗﻔﺴﯿﺮ ﻧﺪﺍﺭد

..............................................
سلام استاد...جلو جلو تبریک میگم تولدتونو..

با آرزوی لبخند و سلامتی....شاد باشید....

طهورا پنج‌شنبه 8 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 12:11 ب.ظ

سلام برادر بزرگوارم

نباشد دور اگر افتد غزلهایم پسند تو

که این گلهای رنگین را ، به آب دیده پروردم

ممنون

محمد قهرمان پنج‌شنبه 8 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 01:32 ب.ظ

ریحانه ی گرامی! ازتبریکت ممنونم. زنده باشی همشهری!

محمد قهرمان پنج‌شنبه 8 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 01:38 ب.ظ

خواهرگرامی ام طهورا! متشکرم

مریم جمعه 9 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 11:49 ق.ظ http://najvaye-tanhai.blogsky.com

مرا گر دوست می داری ، مشو از حال من غافل

به گرمی از درم بازآ ، مکن از عمر دلسردم

سلام استاد
من واژه واژه این رنگین غزل را با اشک خواندم
دیدگانم تار گشت اما دست ا خواندن بر نداشتم
چه بگویم که بسی باعث افتخار منست در گوشه ای کوچک از کلبه بزرگ و شاعرانۀ شما سکنا گزیده ام
بیت بیت این غزل بر دل و جانمان نشست
اما این بیت مرا گر دوست میداری...
غوغایی در جانم به پا کرد که عمر دارم فراموشم نخواهد شد
و در آخر تولدتونو تبریک میگم
و از خدای مهربانم میخواهم که عمری توام با سلامتی و عزت به شما عطا کند

سرزمین آفتاب جمعه 9 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 01:16 ب.ظ http://sarzamin-aftab.blogsky.com

درود و سلام بر استاد قهرمان
قهرمان عرصه ادبیات و شعر و فرهنگ
سرتان سبز
دلتان شاد
و تنتان سالم و سرحال
بحق این اذان ظهر جمعه !

خدمت رسیدم که تولدتون رو تبریک بگم

با کمال افتخار و به مناسبت تولدتون پست کوتاهی رو مزین به یکی از عزلیات بسیار زیبای شما در وبلاگم گذاشتم که اگه احیانا دوستی ، عزیزی... خواست کامش شیرین بشه عزل قشنگتون رو اونجا هم بتونه بخونه

سربلند و کامیاب باشید
سایه تون مستدام

محمد قهرمان جمعه 9 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 01:32 ب.ظ

مریم گرامی! از تبریکتان سپاسگزارم. شرمنده ام که غزلم
شمارابه گریه انداخته است. البته ازشماچه پنهان که خودم
هم ازآنهایی هستم که اشک درآستین دارند.

محمد قهرمان جمعه 9 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 01:40 ب.ظ

سرزمین آفتاب گرامی! بابت تبریک و غزلی که دروبلاگتان
گذاشته اید ، ممنونم. موفق و سربلندباشید!

مریم جمعه 9 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 02:41 ب.ظ http://najvaye-tanhai.blogsky.com

استاد
دشمنتان شرمنده مهربانم
من عاشق این اشکها هستم
اشکهای حاصل از یادآوری عشق
دستان پدرانه تان را از دور می بوسم
و افتخارم آشنایی با بزرگواری چون شماست
من از نرگسی عزیزمان نهایت سپاس را دارم برای این آشنایی آسمانی

محمد قهرمان جمعه 9 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 08:41 ب.ظ

زنده باشی مریم گرامی! ممنونم.

محمد قهرمان جمعه 9 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 08:45 ب.ظ

دخترعزیزم ، نرگس! دست گلت دردنکند! وبلاگ راخیلی
زیباآراسته ای. اسپندهم دودکنی ، بدنیست. تابترکه چشم
حسود!!!

سپیده جمعه 9 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 11:09 ب.ظ

سلام خدمت استاد قهرمان گرامی تولدتون مبارک الهی که همیشه تنتون سالم ودلتون شاد باشه
سهبای عزیز قالب جدید بسیارزیباست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد