افسون غزل

غزل ثمره زندگیست , حاصلی از عمر , وقتی از عشق گوید و با عشق , بر دلها نشیند

افسون غزل

غزل ثمره زندگیست , حاصلی از عمر , وقتی از عشق گوید و با عشق , بر دلها نشیند

سومین جلسه سه شنبه شب 91


جلسه دیشب ما تقریبا خلوت بود و نیم ساعتی به خاطر جمع شدن عده بیشتر , صبر کردم . پس از حافظ خوانی من , نوبت به دوستان رسید .

1-      آقای افضلی , غزلی با حال و هوایی خاص :

            ما که هستیم ؟ مردمی هشیار             اهل ایران جاودان بیدار

            نیک پندار و نیک پی گفتار              نیک هنجار و مینوی کردار

2-      آقای خیبری : چند رباعی

3-      آقای ناصری : شعری طنز با ردیف " این هم یک دروغ "

4-      خانم سمرجلالی : غزلی از محمد علی بهمنی

5-      خانم موسوی زاده : دو شعر برای کودکان ( نه برای ما !) ایشان در زمینه شعر کودک خوب کار می کنند .

6-      خانم تتاردار : یک قطعه ادبی

7-      آقای جبروتی , غزل :

ای خوش آن خوابی که زجر صبح بیداری ندارد     ای خوش آن مستی که در پی رنج هشیاری ندارد

8-      آقای گرامی , غزل :

نیاز  و ناز مبارک ! سلام حضرت ناز !             شدم خراب ز عشقت , مرا دوباره بساز

9-      و با غزلی که من برای دوستان خواندم , جلسه به پایان رسید :

 

گذشت زمان را به خاطر ندارم

که عشقت نگه داشته در بهارم

چه زین بیشتر , می توان خواست دیگر

مرا دوست داری , ترا دوست دارم

چو ابرم که بی گریه صافش نبینی

فسونی بدم , تا که من هم ببارم

ز چشم تو بینند خوب و بدم را

که من جای پای تو , پا می گذارم

نهال امیدم کشیده ست قامت

چرا سجده شکر , هر دم نکارم ؟

ز بازار , دست تهی بازگشتم

که چیزی ندیدم که آید به کارم

بپیما به من , چند جام از نگاهت

وگرنه , به یک بوسه بشکن خمارم !

دل آزرده از من مشو , گر هنوزت

همان یار دیرین خود می شمارم

به خلق خدا , اعتمادم نباشد

ترا من به دست خدا می سپارم

الا رهروان عدم , وقتتان خوش !

بجز عشق , با خود چه باید بیارم ؟...

24/1/91

نظرات 12 + ارسال نظر
سهبا چهارشنبه 30 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 07:40 ب.ظ http://sayesarezendegi.blogsky.com/

سلام پدرجان و ممنونم .
بسیار زیبا بود . لطف استاد افضلی شاملمان شد و غزل خاص ایشان برایمان درج شده است . کاش غزلیات آقای گرامی هم به دستمان می رسید . من به شخصه سبک اشعار ایشان و آقای نجف زاده را بسیار دوست دارم . کاش امکان دسترسی بود .
سلام مرا به همه دوستان بزرگوارتان برسانید . باز هم ممنون . همیشه سلامت باشید و شادمان .

دانیال چهارشنبه 30 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 07:59 ب.ظ http://www.danyal.ir

گذشت زمان را به خاطر ندارم

که عشقت نگه داشته در بهارم

چه زین بیشتر , می توان خواست دیگر

مرا دوست داری , ترا دوست دارم

چو ابرم که بی گریه صافش نبینی

فسونی بدم , تا که من هم ببارم

ز چشم تو بینند خوب و بدم را

که من جای پای تو , پا می گذارم

نهال امیدم کشیده ست قامت

چرا سجده شکر , هر دم نکارم ؟

ز بازار , دست تهی بازگشتم

که چیزی ندیدم که آید به کارم

بپیما به من , چند جام از نگاهت

وگرنه , به یک بوسه بشکن خمارم !

دل آزرده از من مشو , گر هنوزت

همان یار دیرین خود می شمارم

به خلق خدا , اعتماد نباشد

ترا من به دست خدا می سپارم

الا رهروان عدم , وقتتان خوش !

بجز عشق , با خود چه باید بیارم ؟...


انتخاب سخت است ، همه شاه بیت غزل زندگی است

محمد قهرمان چهارشنبه 30 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 09:36 ب.ظ

دخترمهربانم! دیشب به آقای گرامی گفتم غزلش رابفرستد
نمی دانم آقای نجف زاده باکامپیوترکارمی کند یا نه . باید از او
بپرسم. موفق باشی دخترم!

محمد قهرمان چهارشنبه 30 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 09:42 ب.ظ

دانیال عزیز! مگرمشق شب بوده که غزل رابه طورکامل رونویسی کرده ای؟! همان که از راه لطف نوشته ای انتخاب
سخت است ، کافی بوده. دلخورنشی!

طهورا چهارشنبه 30 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 10:19 ب.ظ

سلام برادر مهربانم

نهال امیدم کشیده ست قامت
چرا سجده شکر٬هر دم نکارم؟

این غزل بسیار احوالم را نیکو کرد .متشکرم

بزرگ پنج‌شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 08:11 ق.ظ http://navan1.blogfa.com

به خلق خدا , اعتمادم نباشد
ترا من به دست خدا می سپارم


تمام غزلیاتتون قشنگ هستند

محمد قهرمان پنج‌شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 01:07 ب.ظ

خواهرگرامی ام طهورا! امیدوارم همیشه حالتان خوب باشد

محمد قهرمان پنج‌شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 01:09 ب.ظ

آقابزرگ عزیز! لطف داری

رضا افضلی شنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 12:32 ق.ظ http://rezaafzali.blogfa.com/post-237.aspx

رضا افضلی
چهارشنبه 30 فروردین ماه سال 1391 ساعت 4:28 PM
اهل ایران

ما که هستیم؟ مردمیِ هشیار، اهلِ ایرانِ جاودان بیدار
نیک پندار و نیک پی گفتار، نیک هنجار و مینوی کردار

ادب و شعر مان جهان پیما، رسم و فرهنگمان هماره به جا
دانش ما بهارِ نشو و نُما، هنر ما یگانه در اقطار

افتخارگذشته مان در اوج، ذوق ها مان یگانه و بی زوج
چون که دریای ما زند یک موج، صد«نوبل» می بریم و صد «اُسکار»

زورگویان چه حکم ها راندند، آمدند و به قرن ها ماندند
خصمِ خود را زخاکمان راندیم، گر همه ترک و تازی و تاتار

ما غیوریم و بردبار و صبور، قلّة شوکتیم و اوج غرور
رانده از خویش حاکمان شرور،دل ما پُر ز پَرتوِ دادار

مردم صلح خواه ما شاداب، دلشان باصفاتر ازمهتاب
گُرد هامان چو بیژن و سهراب، همه رستم به عرصة پیکار

پهلوانان ما همه تختی، با جوانمردی و جوانبختی
همه شان در مصیبت و سختی، پوریا وار،خَلق خود را یار

دختران، گُرد آفریدِ زمان، پسران نرّه شیر و پیلِ دمان
مرد و زن ها به صحنة ناورد، یَلِ نخجیر بند و شیر شکار

زن و دختر بهار زیبایی، همه شان عاشقان دانایی
باهنر،گرمِ دانش افزایی، شهرة عالمند و میداندار

مادران در مقاومت مهتر، کودک عشق را همه مادر
بر همه مهرگستران سرور، در صبوریّ و مردمی سالار

پدران مرد کار و ذوق و شعور، وقت سختی چو قلّه های صبور
وقتِ شادیّ و شوق اهل سرور، همه جدّی به وقت دانش و کار

عالمان جدید و عهدِ قدیم، همه برجستگان شعر و علیم
نخبه در طبّ و حکمت و تنجیم، فکر هاشان گلِ همیشه بهار

صاحب عید و جش بسیاریم، اهل شادیّ و عیشِ سرشاریم
نتوانست سورِ ما ببَرَد، محتسب در سراسر اعصار

ایزد مهر گفته تا باهم، یاور و یارو مهربان باشیم
وقتِ اندوه و موقع شادی، دلمان با عطوفت بسیار

اهل نوریم و روشنایی ها، ما و از تیرگیِ جدایی ها
تن به ظلمت نمی دهیم و همه، از سیاهیّ و اهرمن بیزار

همچو این بیت شمس دلگیریم، از دد و دیوِ تیرگی سیریم
آرزو می کنیم، شیر خدا،وان قوی رستم بزرگ تبار1

رندی «حافظ» است و هوش «عبید»، همره روح «مولوی» درما
جاودان باد میهن مزدا، تا که برجاست گنبد دوّار.


رضا افضلی10/12/90

1-زین همرهان سست عناصر دلم گرفت
شیر خدا و رستم دستانم آرزوست. غزلیات شمس تبریزی،مولانا


سرکار خانم سهبای ارجمند! خسته نباشید.دیروز شعر بالا را در انجمن ادبی استاد قهرمان خواندم. با ارادت
http://rezaafzali.blogfa.com/post-237.aspx

ثنائی فر شنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 03:26 ب.ظ

آنقدر جا مانده ام این روز ها از غافله عشق ها که ادب حکم می کند سکوت را فقط قصد عرض ادب و ارادت و سلام

محمد قهرمان شنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 06:42 ب.ظ

ثنائی فرگرامی! به فرموده ی اداره ی راهنمایی و رانندگی ،
دیررسیدن ، بهتر از هرگز نرسیدن است!

قم نیوز دوشنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 12:19 ب.ظ http://www.qomnews.ir

مملکت را از گرانی و بیکاری نجات دهید.
پاسخ قاطعانه ارتش جمهوری اسلامی ایران به هر گونه تهاجم بیگانگان
http://www.qomnews.ir/

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد