افسون غزل

غزل ثمره زندگیست , حاصلی از عمر , وقتی از عشق گوید و با عشق , بر دلها نشیند

افسون غزل

غزل ثمره زندگیست , حاصلی از عمر , وقتی از عشق گوید و با عشق , بر دلها نشیند

آخرین سه شنبه سال 90


90/12/25

ششمین جلسه ما با شب چارشنبه سوری مصادف شده بود . درنتیجه , تمام مدت , صدای انفجار ترقه ها کار موزیک متن را انجام می داد !
پس ازآنکه من قرائت حافظ را به پایان بردم , شعرخوانی دوستان به ترتیب زیر آغاز شد :
1- آقای باقرزاده : داستانی را که به ابوسعید مربوط می شد و ازروی کتاب اسرارالتوحید - در قالب قطعه - به نظم درآورده بودند.
2- آقای افضلی : شعر نوی خطاب به سیاوش , با این آغاز :
با من بگو سیاوش !
این چندمین گذار تو از کوه آتش است ؟
سپس غزلی را که دوستمان آقای لاهوتی در مورد شادروان سیدجلال آشتیانی سروده و ازآمریکا فرستاده بود , به سمع حاضران رساندند .
3- آقای عبداللهیان : غزل ( از یاد بردم که مطلع آنرا یادداشت کنم !)
4- آقای خیبری : غزل
            دل به دریایت زدم , اما ندیدم جز سراب            من ندانم مست بودم , یا ترا دیدم در آب
5- آقای حاصلی راد : ترجمه شعری از روسی ,  از شاعری داغستانی الاصل
6- خانم ریگی نژاد :دوغزل , با این مطالع ,
       چنان شده ست لحن این و آن تلخ              که گشته هرصدای مهربان تلخ
*****
گرچه سرشار شوق و لبخندم           در به روی غمش نمی بندم
7- خانم سلطانی فر : غزل
زخم زبان تیز تبر با درخت پیر         آتش , زبان سرخ درخت است ناگزیر
8- خانم تتاردار : یک قطعه ادبی
9- خانم خواجه : یک شعر نو
11- خانم سمرجلالی : غزلی از پدر خود
12- آقای ناصری : یک شعر نو
13 - آقای نجف زاده : غزل
تماشای نگاهت می کنم وقتی نمی خندی    الا یا ایها الساقی , بگو چونی , بگو چندی ؟
14- آقای گرامی : غزل و یک شعر نو
هم یار یار ماست , هم امسال سال ماست       چشمی بیار و معجزه کن , عشق مال ماست
15- آقای سالک که معمولا در مجالس شعر نمی خواند , به درخواست من سه رباعی قرائت کرد .
16- در پایان , من با این غزل تازه سروده , جلسه را به پایان بردم ( با معذرت که به سبب گرفتاریها , ارسال گزارش هم به تاخیر افتاد . )

ساقی ! بهار دلکش زیبا رسیده است
راحت فزای جان و دل ما رسیده است
سرمابه کوه رفته , شده همنشین برف
گرمای داغ لاله , به صحرا رسیده است
افتاده بود اگر که جدایی میانشان
دوران وصل ساغر و مینا رسیده است
هرگه شود ز نم نم باران , نوا بلند
هنگام نوش کردن صهبا رسیده است !
چون خضر , سبز کرده قدمهای نوبهار
هر جا گذشته است وبه هرجا رسیده است
قدر بهار را نشناسیم و غافلیم
کاین هدیه ازبهشت , به دنیا رسیده است
در مهلتی که چشم ببندیم ووا کنیم
امروز ما گذشته و فردا رسیده است
تقویم عمر من ز ورق خوردن ایستاد
معلوم شدبه روز مبادا رسیده است
غافل ز شکر عشق مشو , نازنین من !
کاین موهبت زعالم بالا رسیده است
ترسم که بوسه چیدن از آن لب , رود زدست
چون میوه ای که آب شود ,تا رسیده است !
گر سر کنم شکایتی از تو , گمان مبر
کارم به شکوه کردن بیجا رسیده است
گفتم مده عذابم از این بیش و در جواب
سوگندهاست کز پی حاشا رسیده است
با این همه , گزیر و گریزم ز عشق نیست
عشقی که با هزار تمنا رسیده است
از نشاه شنیدن آوازت ای عزیز
مستی ز گوش من به سراپا رسیده است
باتو یکی شدم , نتوانی زمن گسست
دریاست چشمه ای که به دریا رسیده است
90/12/21
نظرات 16 + ارسال نظر
سهبا جمعه 26 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 09:08 ب.ظ

سلام پدرجان .این جلسه از آنهایی بوده که واقعا دوست داشتم باشم در آن . حیف ...
کاش دوستان بزرگوار محبت کنند و غزلیاتشان را ارسال نمایند . خیلی دوست دارم غزلهای آقای نجف زاده , آقای خیبری و آقای گرامی عزیز را داشته باشیم در این سرا و همینطور غزل زیبای خانم سلطانی فر نازنین .
سلام مرا به این بزرگواران و سایر دوستان برسانید پدرجان . ممنون از گزارشتان .

طهورا جمعه 26 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 10:23 ب.ظ

سلام استاد قهرمان بزرگوار

غافل ز شکر عشق مشو٬نازنین من!
کاین موهبت ز عالم بالا رسیده است

پیشاپیش سال نو مبارک .

محمد قهرمان شنبه 27 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 09:35 ق.ظ

طهورای گرامی! فررسیدن نوروزباستانی برشماهم خجسته باد!

بزرگ شنبه 27 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 04:33 ب.ظ http://navan1.blogfa.com

با اینکه سخته انتخاب ولی


باتو یکی شدم , نتوانی زمن گسست
دریاست چشمه ای که به دریا رسیده است


استاد عزیز پیشاپیش عید شما خانواده محترمتان مبارک

زهـرا شنبه 27 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 07:27 ب.ظ http://sheydayevesal.mihanblog.com/

قدر بهار را نشناسیم و غافلیم
کاین هدیه ازبهشت , به دنیا رسیده است

سلام
استاد گرامی
پیشاپیش سال نو مبارک

محمد قهرمان شنبه 27 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 09:14 ب.ظ

آقابزرگ عزیز! ممنونم. سال نو برشماهم مبارک باد!

محمد قهرمان شنبه 27 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 09:16 ب.ظ

زهرای گرامی! فرارسیدن نوروزخجسته باد!

دانیال شنبه 27 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 09:27 ب.ظ http://www.danyal.ir

عشق کنار شعر تو حیران نشسته است ...
سلام استاد ، نوروزتان پر از شادی و نشاط

محمد قهرمان یکشنبه 28 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 01:02 ب.ظ

ممنونم دانیال عزیز! نوروزت پیروز و هرروزت نوروز باد!

سعیده یکشنبه 28 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 10:54 ب.ظ http://s73.blogsky.com

چه تلخ محاکمه می شوند پاییز و زمستان که برای جان دادن به درخت جان می دهند،و چه ناعادلانه چند روز بعد همه چیز به نام بهار تمام می شود...

پیشاپیش سال نو مبارک

محمد قهرمان دوشنبه 29 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 01:25 ق.ظ

سعیده ی گرامی! نوروزتان مبارک و هر روزتان نوروز باد!

سایه دوشنبه 29 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 10:15 ق.ظ http://shadowplay.blogsky.com/

سلام بر استاد عزیز

عید نوروز را خدمتتان تبریک می گویم ... امیدوارم بهار امسال و هر سال برایتان سرشار از شور شعر باشد.
دست پر مهرتان را می بوسم

محمد قهرمان دوشنبه 29 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 11:32 ق.ظ

سایه ی گرامی! سپاسگزارم. فرارسیدن نوروزبرشماهم
مبارک باشد!

حمید اسکندری تربتی دوشنبه 29 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 06:57 ب.ظ

با سلام و عرض ادب به استاد قهرمان و دیگر دوستان

متأسفانه به دلیل برخی گرفتاری‌ها مدتی رو از این درگاه دور بودم و از فیض همراهی با شما و این سایه‌سار باز ماندم.
اما خوشبختانه فرصتی حاصل شد تا قبل از پایان سال خدمت رسیده و ضمن تشکر از استاد قهرمان بابت این غزل‌های زیبا، و همچنین از فرزند بزرگوارشون بابت فراهم کردن این سایه‌سار، پیشاپیش سال نو رو به همه‌ی دوستان و به خصوص استاد قهرمان تبریک بگم. امیدوارم سالی سرشار از توفیق در راه حق و سلامتی و شادی رو پیش رو داشته باشید
التماس دعا

یاحق

محمد قهرمان دوشنبه 29 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 10:21 ب.ظ

اسکندری گرامی! ازلطفتان ممنونم. نوروزبرشما هم خجسته باد!

نسرین حیایی تهرانی سه‌شنبه 23 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:09 ب.ظ http://nasrin-hayaee.blogfa.com/

سلام. چه خوشحالم که نام و یاد استاد قهرمان در این خانه ی مجازی می درخشد.
به ردپای شعری به این خانه ی پاک رسیدم. دارم دنبال شاعر این اثر می گردم. ممکنه که اگر ایشان را می شناسید بزرگواری بفرمایید و نامشان را برایم درج کنید. یک دنیا سپاسگزارم:
در شهر ما این نیست رسم و راه دلداری

باید بدانم تا کجاها دوستم داری

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد